عضو شورای عالی آموزش و پرورش:

نقش موثر معلمان در آموزش تلفیقی مدارس

معلمان در کرونا با بهره‌‌برداری از فضای مجازی و تهیه محتوای آموزشی، فرآیندی را که حداقل یک سال زمان لازم داشت تا در شرایط عادی طی شود، در عرض کمتر از یک ماه به صورت خودجوش طی کردند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه در سال گذشته مصمم شد نوع جدیدی از آموزش را به شکل تلفیقی از حضوری و مجازی در مدارس داشته باشد که نقش موثر و سازنده معلمان در این رویکرد تیمی، غیرقابل انکار بود.

مریم رنگ آمیز طوسی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «۲۷ ماه سخت و دشوار از زمان ورود ویروس منحوس کرونا به سرزمینمان می‌گذرد و در این مدت مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی زیادی برای کشور و هم میهنانمان ایجاد شده است؛ همزمان با شروع و شیوع بیماری کرونا و بلافاصله بعد از تعطیلی مدارس تدریس همکاران فرهنگی ما در فضای مجازی آغاز شد و معلمان به عنوان مدافعان عرصه تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی و زیست ‌بوم جدید آموزش و پرورش، جلوه‌هایی از ایثار و فداکاری خود را به نمایش گذاشتند و با تلاش خود اجازه ندادند آموزش تعطیل شود و اموزش را به صورت مجازی استمرار بخشیدند.»

وی ادامه داد: «آموزش مجازی یک فرصت برای دستگاه تعلیم و تربیت بود. البته تغییر در شیوه‌های تدریس سنتی و حرکت به سمت روش‌های آموزش نوین، انتظاری بود که جامعه از مدت‌ها قبل، از آموزش و پرورش داشت اما هیچ وقت شرایط آن مهیا نشده بود این بحران اگرچه که تهدیدهای زیادی برای آموزش و پرورش داشت اما از این لحاظ یک فرصت بسیار خوب بود تا راه صد ساله یک ساله طی شود. معلمان در کمترین زمان ممکن و با بهره‌ برداری از فضای مجازی و تهیه محتوای آموزشی آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و فرآیندی را که حداقل یک سال زمان لازم داشت تا در شرایط عادی طی شود، در عرض کمتر از یک ماه به صورت خودجوش و با وسایل و امکانات شخصی و بدون آموزش ضمن خدمت طی شد»

دوری دانش‌آموزان از مدرسه عواطف آموزشی و فعالیت‌های گروهی آن‌ها را کاهش داد و باعث بروز آسیب‌های اجتماعی زیادی در سطح جامعه شد

رنگ آمیز طوسی بیان کرد: «رشد مشارکت اولیا و نظارت و کنترل برای فعالیت‌های معلمان در امر تدریس، تفهیم و حل مسائل دانش‌آموزان هم از مواردی بود که آموزش مجازی برای ما به ارمغان آورد اگر چه که طولانی شدن استفاده از این فضا و گشت و گذار بدون کنترل دانش‌آموزان در این فضای مجازی مضرات و معایبی زیادی هم به دنبال داشت که از جمله این موارد می‌توان به عدم ارتباط با همسالان و تعاملات درون مدرسه، منزوی شدن دانش‌آموزان و کاهش فعالیت‌ها و آموزش های تربیتی مدارس اشاره کرد.»

عضو شورای عالی آموزش و پرورش همچنین افزود: «دوری دانش‌آموزان از مدرسه عواطف آموزشی و فعالیت‌های گروهی آن‌ها را کاهش داد و باعث بروز آسیب‌های اجتماعی زیادی در سطح جامعه شد. به نظر می‌رسد که این دوری و جدایی دانش‌آموزان از یکدیگر و عدم ارتباط با همسالان و تعاملاتی که در مدرسه داشتند باعث بروز بیماری‌های روحی و روانی و افسردگی در دانش‌آموزان شده است که اثرات مخرب این موضوع تا چندین سال جامعه را درگیر حل این معضل خواهد کرد.»

وی گفت: «آنچه که امروز به تجربه ثابت شده است این موضوع است که خارج شدن بچه‌ها از منازل و قرار گرفتن آن‌ها در کنار دوستان و همسالانشان باعث می‌شود که ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها توسعه پیدا کند و در همه ابعاد شخصیتی رشد کنند در کنار این مساله، حضور در مدرسه بلوغ اجتماعی دانش‌آموزان را تسهیل و تقویت می‌کند و سلامت روانی آن‌ها را بهبود می‌بخشد و به تحرک بدنی آنها منجر می‌شود، موضوع تربیتی مهمی که خانواده‌ها حتی برای تحقق اندکی از آن دچار عجز و ناتوانی شده بودند.»

تنها کارکرد آموزش و پرورش کارکرد آموزشی نیست. تربیت اخلاقی و پرورشی، مهمترین کارکرد مدارس است که بخشی از آن محصول ارتباطات و تعاملاتی است که دانش‌آموزان با یکدیگر دارند.

امروزه روش آموزشی حضوری بر هر روش دیگری ترجیح داده می‌شود

وی اضافه کرد: «علاوه بر این، تحقیقات و بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که روش آموزشی حضوری بر هر روش دیگری ترجیح داده می‌شود امروزه برای همه محرز شده است تنها کارکرد آموزش و پرورش کارکرد آموزشی نیست. تربیت اخلاقی و پرورشی، مهمترین کارکرد مدارس است که بخشی از آن محصول ارتباطات و تعاملاتی است که دانش‌آموزان با یکدیگر دارند.»

رنگ آمیز طوسی عنوان کرد: «موضوع دیگر، محدودیت‌های زیرساخت ها و کمبود امکانات و تجهیزات در مناطق کم‌برخوردار بود که بیشتر از همیشه باعث شد که عدالت آموزشی در همه مناطق اجرا نشود و این امر باعث افزایش نرخ ترک تحصیل در مدارس شده و در بسیاری از مناطق انزوای اجتماعی را هم‌ به دنبال داشت.»

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش صرفا مجازی حتی از لحاظ روحی و روانی برای معلمان هم استرس و نگرانی و سردرگمی ایجاد کرد افزود: «به دلیل اینکه معلمان نمی‌توانستند بازخورد مناسب و دقیقی از نحوه آموزش خود و میزان تحقق فرایند یادگیری در دانش‌آموزان را به طور مستند و واقعی داشته باشند.»

وی ادامه داد: «ارزشیابی‌های پایان سال هم به دلیل برگزاری غیرحضوری و امکان تقلب دانش‌آموزان خیلی قابل استناد نبود این مسئله باعث شد که به گفته مقام معظم رهبری علارغم تلاش‌های صورت گرفته، عدالت دیجیتالی هم به طور کامل در سراسر کشور برقرار نشود.»

رنگ آمیز طوسی اشاره کرد: «سال گذشته تلاش شد که با تلفیق آموزش حضوری و مجازی کمی و کاستی‌های آموزش‌های سال‌های قبل جبران شود و آموزش و پرورش مصمم شد که بدون بازگشت به گذشته و روش سنتی و با استفاده از این تجربه به دست آمده نوع جدیدی از آموزش را به شکل تلفیقی از حضوری و مجازی در مدارس داشته باشد که باز هم نقش موثر و سازنده معلمان در این رویکرد تیمی، غیرقابل انکار بود. البته نباید از زحمات ارزنده همکاران محترم ستادی که تلاش‌های زیادی را برای برگزاری مطلوب کلاس‌ها در طی این دو سال گئشته داشتند و همه جانبه آموزش را چه از طریق شبکه شاد چه از طریق رسانه‌ها پشتیبانی و حمایت کردند نیز غافل شد.»

مجاهدت‌های همکاران فرهنگی در جبهه تعلیم و تربیت کمتر از مجاهدت‌های جامعه پزشکی و مدافعان سلامت نبود

عضو شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: «به عنوان نماینده فرهنگیان در شورای عالی شاهد تلاش‌های عالمانه و هوشمندانه همه همکارانم در صف و ستاد بودم و از همه این عزیزان به خصوص معلمان محترمی که در خط مقدم آموزش تلاش شبانه روزی داشتند، تشکر و قدردانی می‌کنم. مجاهدت‌های همکاران فرهنگی در جبهه تعلیم و تربیت کمتر از مجاهدت‌های جامعه پزشکی و مدافعان سلامت نبود به زعم مقام‌ معظم رهبری معلمان افسران جبهه فرهنگ بودند و دلسوزانه و مجدانه تلاش کردند تا سنگر آموزش را حفظ کنند.»

وی تصریح کرد: «بسیار ضروری و قابل اعتناست که در هفته بزرگداشت مقام و منزلت معلم رییس جمهور محترم و وزیر آموزش و پرورش این افسران جبهه فرهنگ را در یابند و انتظارات و مطالبات آن‌ها را که سال‌هاست معوق مانده، با جدیت بررسی و عملیاتی کنند تا با انگیره بخشی به این قشر فرهیخته و مسئول، گامی موثر و ماندگار در جهت ارتقای کیفیت آموزشی برداشته شود.»

استفاده از مشارکت و رای و نظر نخبگان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت در تصمیم گیری‌ها، رسیدگی و توجه به اعتراضات و درخواست‌های این قشر فرهیخته، بسیار به حق و به‌جاست

رنگ آمیز طوسی اظهار کرد: «استفاده از مشارکت و رای و نظر نخبگان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت در تصمیم گیری‌ها، رسیدگی و توجه به اعتراضات و درخواست‌های این قشر فرهیخته که بسیار به حق و به‌جاست، توجه به مزایا و امکانات رفاهی این عزیزان و اجرای عدالت در امر پرداخت‌های حقوقی و غیرحقوقی همانند سایر کارکنان دولت و رفع تبعیض، از موضوعات بسیار مهم و مورد تقاضای معلمان در سراسر کشور است.»

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «از مسئولان انتظار می‌رود که در جهت تخصیص بودجه مناسب به این وزارت توجه ویژه کنند تا انشاالله با این رویکرد جدید استانداردهای حقوقی کارکنان و به خصوص معلمان به حد قابل قبولی ارتقا یابد و کرامت و منزلت معلمان در جامعه به جایگاه اصلی خود باز گردد.»

آموزش و پرورش در اولویت جامعه و امور کشور قرار گیرد

وی اشاره کرد: «مسئولان بدانند اگر می‌خواهند زیربنای توسعه و تحول را تشکیل دهند همه برنامه‌ها و مصوباتشان باید پیوستی از آموزش و پرورش داشته باشد و آموزش و پرورش در اولویت جامعه و امور کشور قرار گیرد.»