
| ردیف | شرح وظایف شورای عالی آموزش و پرورش |
| 1 | تعیین خط مشی آموزشی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین موضوعه کشور |
| 2 | بررسی و تصویب هدف ها و نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش، جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی |
| 3 | بررسی و تصویب برنامه های درسی و تربیتی کلیه مؤسسات آموزشی کشور که در حوزه وزارت آموزش و پروش قرار دارد. |
| 4 | بررسی طرح ها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش، قبل از طرح در مجلس شورای اسلامی |
| 5 | تأیید انطباق مطالب کتاب های درسی با برنامه های مصوب شورا |
| 6 | بررسی و تصویب اساسنامه هر نوع مؤسسه تعلیماتی جدید |
| 7 | بررسی و تصویب مقررات اجرایی و انضباطی مدارس |
| 8 | تصویب آیین نامه ها و مقررات امتحانات مدارس |
| 9 | بررسی و تصویب ضوابط ارزشیابی نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش |
| 10 | تصویب آیین نامه رسیدگی و ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از مدارس کشورهای خارجی تا پایان دوره متوسطه |
| 11 | بررسی و تصویب مقررات و اصول لازم برای گزینش تخصصی و تربیت و استخدام معلمان، به تناسب احتیاجات در مراحل تحصیلی با رعایت ضوابط عمومی گزینش در کل کشور |
| 12 | بررسی و تصویب طرح های توسعه در مراحل و رشته های مختلف تحصیلی، بر اساس احتیاجات نیروی انسانی و با توّجه به امکانات کشور |
| 13 | تهیه و بررسی و تصویب طرح های لازم، برای بسیج و مشارکت مردم در امر آموزش وپرورش |
| 14 | پیشنهاد اعطای نشان و مدال و تصویب آییننامه مربوط |
| 15 | تصویب آیین نامه داخلی شورایعالی و آیین نامههای مربوط به شوراهای منطقه ای آموزش و پرورش و شوراهای فرهنگی محلی و شوراهای مدارس |
| 16 | وظایف پیش بینی شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای شورای عالی آموزش و پرورش: |
| 17 | بررسی، تصویب و ابلاغ سیاست های اجرایی سند تحول بنیادین |
| 18 | طراحی ساز و کار تحقق اهداف سند تحول بنیادین |
| 19 | اصلاح ساختارها و فرایندهای مربوط به اجرای سند تحول بنیادین |
| 20 | به روز آوری و ترمیم سند تحول بنیادین |
| 21 | هماهنگی و انسجام در سیاست ها و برنامه ها |
| 22 | نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول راهبردی |
| 23 | بررسی وتصویب زیرنظام های اصلی سند( برنامه درسی؛ تربیت معلم و تأمین منابع انسانی؛ راهبری و مدیریت؛ تأمین و تخصیص منابع مالی؛ تأمین فضا، تجهیزات و فناوری؛ پژوهش و ارزشیابی) |