سومین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی

برگزاری "اولین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی "در آذرماه سال 1396 به میزبانی دانشگاه لرستان و "دومین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی " با حضور بیش از 250 مهمان از سراسر کشور و 20 پژوهشگر از کشورهای مختلف دنیا مبین جایگاه و اهمیت مطالعات تطبیقی در دو حوزه مهم علوم تربیتی و روانشناسی و هم چنین توجه روزافزون محققان به کسب آگاهی از سیر تحولات نظام آموزشی در ایران و دیگر جوامع بشری بود.

این استقبال در ماه های بعد از کنفرانس به صور گوناگون تداوم یافت به نحوی که شاهد تقاضای پژوهشگران ایرانی و خارجی برای برگزاری سالانه کنفرانس ( به جای دوسالانه ) بودیم . با شیوع بیماری کرونا متاسفانه نه تنها این خواسته میسور نگردید بلکه حتی روال برگزاری دوسالانه کنفرانس نیز به تاخیر افتاد به نحوی که اعضای هیات مدیره انجمن تصمیم گرفتند با یک سال تاخیر آن را برگزار نمایند . به هر حال اینک در کمال خوشحالی به اطلاع می رسانیم که انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران "سومین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی " را با موضوع و تم اصلی " تجارب بین المللی اثرات کووید -19 بر نظام های آموزشی: نوآوری ها و چالش ها  " و " بزرگداشت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر علی محمد الماسی " و به ریاست دکتر رضا مراد صحرائی ( رئیس دانشگاه فرهنگیان ) ، دبیر علمی جناب آقای دکتر اکبر رهنما ( رئیس انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ) و دکتر عباس معدن دار ( دبیر کنفرانس ) در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مورخه 20 و 21 و جمعه 22 مهرماه 1401 به میزبانی دانشگاه فرهنگیان و همکاری دانشگاه ها ، سازمان ها وموسسات پژوهشی کشور برگزار خواهد نمود. روز چهارشنبه صرفا به برگزاری کارگاه ها اختصاص داشته و طی دو روز پنج شنبه و جمعه سخنرانی ها برگزار خواهد شد. اعضای هیات مدیره انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران امیدوارند شاهد حضور فعال شما پژوهشگر عزیز در خطه زیبا و سرسبز مازندران باشند.                         دکتر اکبر رهنما- رئیس انجمن آموزش و پرورش تطبیقی

محورهای همایش

محور اصلی : تحولات آموزشی در دوره کرونا و پساکرونا شامل مباحثی هم چون اثرات مثبت ومنفی کرونا بر نظام های آموزشی ، آموزش مجازی ومعلم ، نقش والدین در فرایند آموزش دوره کرونا و سایر موارد مرتبط
تئوری وروش شناسی در پژوهش های تطبیقی : شامل مباحثی همچون بررسی و نقش تئوری و روش در آموزش و پرورش تطبیقی (  مابعد ساختار گرائی ، مابعد استعمارگرائی ، فمینیسم ، پست مدرنیزم ، نظام های جهانی ، انتقادی و فلسفه اسلامی در تحلیل کارکرد های نظام آموزشی )، معرفی روش های جدید تحقیق ( روش بولین ، روش فازی ، نقشه کشی اجتماعی) ، معرفی ابعاد و ویژگی های تحقیق تطبیقی
جهانی سازی و محلی سازی: شامل مواردی همچون مقایسه سیاست های آموزشی در کشورهای مختلف ، اثرات جهانی سازی بر برابری و کیفیت آموزش، تاثیر جهانی سازی بر فرهنگ های محلی و آموزش زبان ، تاثیر جهانی سازی بر فرهنگ های محلی در خاورمیانه
کمیت و کیفیت آموزششامل مباحثی همچون مقایسه کشورها برحسب نشانگر های کمی وکیفی آموزشی ، مقایسه نظام تربیت معلم ، سبک های یادگیری ، یادگیری مداوم و بررسی تطبیقی عملکرد کشورها در آزمون های بین المللی
اقتصاد دانش و تجاری سازی آموزش : شامل مباحثی همچون بررسی تطبیقی تئوری های اقتصاد دانش ، بین المللی سازی آموزش عالی ، تجارب مدارس چند زبانه ، بررسی تطبیقی خصوصی سازی آموزش ( آموزش سایه ) ، سهم خانواده در هزینه های آموزشی ،
فناوری های نوین آموزشی : شامل مباحثی همچون تجارب بین المللی آموزش بر خط ( E-Learning) و آموزش ازطریق موبایل ( M-Learning) ، بررسی تطبیقی رابطه تکنولوژی و رفتار فراگیران
برابری و اثربخشی آموزشی : شامل مباحثی همچون نابرابری در دسترسی ، فراگرد و پیامد های آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی ، مقایسه نابرابری بین گروه های اجتماعی ( نژادی ، جنسیتی ، قومی ) ، نخبه گرائی در آموزش، آموزش و اشتغال ، حقوق معلم
مدیریت و برنامه ریزی آموزشی : شامل مباحثی همچون بررسی تطبیقی الگوهای رهبری در مدارس، سیاست های آموزشی تمرکز/ عدم تمرکز- محور ، مقایسه مدارس کارآمد،  ارزیابی تطبیقی فعالیت ها و برنامه های درسی و فوق برنامه
مطالعات تطبیقی فلسفه تعلیم و تربیت : روش شناسی پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت،  پژوهش های تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت ( فیلسوفان و مکاتب و آراء تربیتی)، و سایر موارد مرتبط...
مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش استثنائیشامل مباحثی همچون، فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ویژه، مطالعات تطبیقی در آموزش مهارتهای زندگی، مقایسه های بین المللی استانداردهای حرفه ای مربیان توانبخشی، تجربیات بین المللی برنامه درسی کودکان چند معلولیتی، تجارب بین المللی مدارس اتیسم، مطالعات بین المللی برنامه های آموزش والدین دانش آموزان استثنائی
مطالعات تطبیقی تربیت معلم: شامل مباحثی همچون مطالعات تطبیقی برنامه های درسی دوره های تربیت معلم٬ صلاحیت های حرفه ای معلمان٬ تحولات و نوآوری های جهانی در برنامه های تربیت معلم٬ الگوهای نوین توسعه حرفه ای معلمان (روایت پژوهی٬ ذرس پژوهی٬ اقدام پژوهی)٬ آموزش های چند فرهنگی در تربیت معلم٬ ساختار و تشکیلات تربیت معلم٬ جایگاه اجتماعی حرفه معلمی، کارورزی در تربیت معلم، مطالعات تطبیقی در آموزش ابتدایی
نظام آموزشی و روابط فرهنگی: شامل مباحثی همچون سنت و مدرنیزم در نظام های آموزشی خاورمیانه، نقش نظام های رسمی و غیر رسمی در آموزش خشونت، تحلیل افراط گرائی دینی و نقش سیاست های آموزشی، گفت و گوهای فرهنگی و نقش نظام آموزشی
سنجش علمی  و تضمین کیفیت آموزش عالی : شامل مباحثی همچون بررسی تطبیقی نظام سنجش علمی اموزش عالی، رویکردها، نظریه ها، الگوها، اصول و مفاهیم کیفیت در نظام های اموزشی، مطالعات تطبیقی در حوزه ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در نظام های اموزشی، مطالعات تطبیقی در حوزه ارزشیابی، اعتبار سنجی و تضمین کیفیت در نظام های آموزشی
 مطالعات تطبیقی در آموزش عالی: شامل مباحثی همچون، چالش ها و مشکلات پژوهش های تطبیقی در آموزش عالی، مطالعات تطبیقی آموزش عالی و تحول نسل های دانشگاهی، آموزش عالی مهارتی و کاربردی، کاربینی و کارورزی در آموزش عالی، رابطه دانشگاه و بازار کار
مطالعات تطبیقی در روانشناسی: شامل مباحثی هم چون آموزش و درمان، مداخله های روانشناسی، مشکلات و اختلالات روانی و یادگیری و سایر موارد مرتبط

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت کنفرانس مراجعه نمایید.

https://conference.cesir.ir/fa/