حسینی؛ معاون امور مجلس ریاست جمهوری:

شورای عالی آموزش و پرورش نقش موثری در اجرای سند تحول بنیادین که یک سند افتخار آمیز برای کشور است، دارد

معاون امور مجلس ریاست جمهوری گفت: شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به نقش موثری که در نظام تعلیم و تربیت کشور دارد باید اثربخشی خود را افزایش دهد.

سید محمد حسینی؛ معاون امور مجلس رئیس جمهوری در مراسم بزرگداشت یکصد و یکمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش که روز ۲۱ اسفند، با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در مدرسه شهدای هفتم تیر منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به نقش موثری که در نظام تعلیم و تربیت کشور دارد باید اثربخشی خود را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه مومن به اعمال اندک راضی نمی شود، افزود: انتظار می رود شورای عالی آموزش و پرورش با ارزیابی و بررسی پیشنهادات، انتقادات و استفاده از آن ها در مسیر پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت، اهتمام کافی را داشته باشد.

معاون امور مجلس ریاست جمهوری با تاکید بر نقش معلمان در تربیت اخلاقی دانش آموزان افزود: همه ما هرچه فراگرفته ایم مدیون آموزش و پرورش و معلمین هستیم، لذا امیدواریم در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که یک سند افتخار آمیز برای کشور است، شورای عالی نقش موثر خود را ایفا کند که البته برای اجرای آن تمام نهادهای مربوطه باید اهتمام داشته باشند و این تنها وظیفه آموزش و پرورش نیست.

وی با بیان اینکه کار دشمن، دشمنی است و در این زمینه از ابزار تاثیر روی اذهان به واسطه جنگ روانی بهره می برد گفت: ما باید برای مقابله با این جنگ نرم برنامه ها و اقدامات خود را داشته باشیم.

حسینی خاطرنشان کرد: دین اسلام حیات بخش، عزت آفرین و تحول آفرین است، لذا مسیر تربیت باید به گونه ای باشد تا با به کارگیری الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، موضوع تربیت که بار سنگین آن به عهده آموزش و پرورش است به درستی محقق شود.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آموزه های قرآنی نیز تاکید فراوان شده و در روایات متعدد داریم که قرآن برای تمام اعصار و زمان ها و موقعیت هاست، لذا باید از ظرفیت قرآن کریم در زمینه اخلاق و تربیت بهره ببریم.

حسینی با اشاره به سوره لقمان افزود: مباحث لقمان حکیم با فرزندش در این سوره، از منابع بسیار ارزشمند تربیتی است که اولین مسأله آن توحید و اجتناب از شرک است و در ادامه به موضوعات متنوع اخلاقی و تربیتی می پردازد که در سیستم تعلیم و تربیت می توان از آن استفاده کرد. قرآن مملو از آموزه های چگونگی برخورد با فرزند است که معلمان و مسئولین نیز باید خود با این آموزه ها آشنا باشند تا بتوانند آموزش دهندگان خوبی باشند.

حسینی انتقال این ابعاد مهم تربیتی را حائز اهمیت برشمرد و با اشاره به ٣۶ هزار دانش آموز شهید و ۵ هزار معلم شهید اظهار کرد: یکی از ویژگی های پیامبر اسلام(ص) دعوت کننده بودن و  تعامل با مردم بود و معلمان ما نه فقط با سخن که با عمل خودشان دانش آموزان را به سمت نیکی ها دعوت کرده اند.

پرورش روح مسئولیت پذیری و تعهد شناسی، روحیه خداشناسی، عمل گرایی و شیوه های رفتار با دیگران، صبر و بردباری، تقویت فرهنگ مطالعه، معرفی شخصیت های برجسته و قهرمانان ملی و فرهنگی به دانش آموزان،  توجه به کرامت انسانی در تربیت اسلامی، معرفی الگوهای تربیتی شاخص، تقویت مکارم اخلاقی و تربیتی و..... از جمله موضوعات مورد تاکید معاون امور مجلس ریاست جمهوری در زمینه فعالیت های نظام تعلیم و تربیت بود.