رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت:

آینده کشور در دست نظام تعلیم و تربیت است / شورای عالی آموزش و پرورش یک نهاد مبتنی بر خرد جمعی است

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: نگاه به سابقه شورای عالی آموزش و پرورش نشان می دهد که این شورا یک نهاد مبتنی بر خرد جمعی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان؛ رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت در مراسم یکصد و یکمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، که در دبیرستان شهدای هفتم تیر منطقه ۶ شهر تهران برگزار شد، ضمن ادای احترام به روح بلند امام خمینی(ره) و شهدا، اظهار کرد: نگاه به سابقه شورای عالی آموزش و پرورش نشان می دهد که این شورا یک نهاد مبتنی بر خرد جمعی است زیرا در زمان تاسیس، عقلای نظام، در مواجهه با تعلیم و تربیت خواستند این نظام مقدس را با خرد جمعی هدایت کنند.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش مبتنی بر متن دین که تاکید بر مشورت است، دانست و افزود: الزام اجتماعی، تخصص و حرفه ای گرایی از دیگر ویژگی های بارز شورای عالی آموزش و پرورش می باشد، که عهده دار نظارت بر مجموعه فعالیت های آموزش و پرورش است.

محمدیان با بیان اینکه در همه نقاط کشور مدرسه وجود دارد خاطرنشان کرد: تمام نظام های اقتصادی، اجتماعی، پزشکی و .... در آموزش و پرورش پی ریزی می شود در نتیجه  آینده کشور در دست نظام تعلیم و تربیت است، شورای عالی معارف و به تبع آن شورای عالی آموزش و پرورش در کنار هم از ایجاد انحراف در نظام تعلیم و تربیت جلوگیری کرده اند.

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر تطبیق محتوای تولید شده با برنامه درسی، گفت: الزام اجتماعی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش جلوگیری از نگاه سیاسی در متون درسی است و در موضوع تخصصی گرایی، شورای عالی جوانب مصالح عمومی جامعه را درنظر می گیرد و به همین منظور، در شورا ترکیبی از افراد و صاحبنظران حوزه های مختلف حضور دارند که حضور فعال بانوان نیز در این ترکیب دیده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در ادامه با اشاره به خدمت 4 ساله خود در شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاداتی را ارائه داد و افزود: چطور برای انتخاب یک رئیس دانشگاه باید صلاحیت فنی و حرفه ای آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شود چرا همین کار را برای تعیین مدیران کل استانها در شورای عالی آموزش و پرورش انجام نشود.

وی افزود: با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تایید صلاحیت حرفه ای و تخصصی مدیران پیشنهادی در این شورا، مدیران کل استانها انتخاب و توسط وزیر آموزش و پرورش منصوب شوند تا آموزش و پرورش از زیر فشارها برای تعیین روسای ادارات کل استانها خارج شود.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت در پایان تاکید کرد: شورای عالی آموزش و پرورش از ظرفیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیشتر استفاده کند تا تمام اقدامات آن پیوست پژوهشی داشته باشند.