دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد؛

تصویب دو رشته جدید با هدف اشتغال‌زایی دانش‌آموزان استثنایی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب دو رشته جدید در دوره کاردانش با هدف اشتغال‌زایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خبر داد.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ما و با اشاره به اهمیت خدمت به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، اظهار کرد: در سال اخیر کار خوبی در راستای خدمت به دانش‌آموزان استثنایی توسط اعضای کمیسیون برنامه درسی صورت گرفت؛ هر کشوری که به مسئله آموزش استثنایی، به خوبی بپردازد، نشانه‌ای از توسعه کشور است و یکی از ملاک‌های این که یک کشور پیشرفت و توسعه پیدا کند، مسئله میزان توجه به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

وی به دغدغه‌ اشتغال خانواده دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: یکی از زمینه‌هایی که همواره دغدغه خانواده‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است، این بوده که آنان به امید نیاز دارند تا به سر کار بروند و در شغلی موفق شوند؛ این مسئله باعث می‌شود که دانش‌آموزان استثنایی به خودباوری برسند و آورده‌های نگرشی و روانی این موضوع برای خانواده‌های آنان حائز اهمیت است.

امانی تهران افزود: یکی از راه‌هایی که باید به آن توجه کنیم، این است که در رشته‌های درسی دانش‌آموزان استثنایی، گشایش‌هایی را ایجاد کنیم که رشته‌ها به برآوردن خواسته ما نزدیک شوند.

وی ادامه داد: آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای، مهارتی و کاردانش از انعطاف خوبی برخوردار هستند؛ این موضوع در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش یک کمیته ویژه به نام کمیته کاردانش دارد و این کمیته به قدری قوی نمایان شده که حتی اختیار تصویب رشته دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب دو رشته در آموزش‌های کاردانش برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خبر داد و افزود: در هفته اخیر، کمیسیون برنامه درسی و کمیته کاردانش، برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، دو رشته تصویب کردند که عبارت‌اند از "امور خدمات عمومی" و "موسیقی".

امانی ضمن تشریح رشته امور خدمات عمومی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در دوره کاردانش، گفت: این رشته باعث می‌شود تا برای دانش‌آموزان، توانمندسازی عمومی انجام شود که به خودباوری برسند و با مدرک تحصیلی وارد کار شوند که برنامه درسی رشته امور خدمات عمومی به تصویب رسیده‌ است.

وی در ادامه از طراحی جدول مواد درسی خاص رشته موسیقی نیز خبر داد و گفت: در نظر داریم که رشته موسیقی برای دانش‌آموزانی که اختلال اوتیسم دارند، وجود داشته باشد؛ زیرا این کار وجه درمانی برای این نوع دانش‌آموزان دارد؛ از نظر بنده انتخاب رشته موسیقی، مصوبه‌ای انسانی است بدلیل آن‌که گروه مهمی را مورد هدف قرار داده و موجب اتفاقات خوبی خواهد شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان از استقبال خوب کارشناسان معاونت متوسطه و سازمان آموزش و پرورش استثنایی از این اتفاق خبر داد و افزود: این کار با جدیت در حال پیش‌روی است و امیدوار هستیم که در مقام اجرا نیز، شاهد پیشرفت این موضوع باشیم.