دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

مديريت يكپارچه و منسجم تاثيرگذاري رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش را دو چندان مي كند

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در جلسه كميسيون برنامه هاي درسي و تربيتي گفت: وجود مديريت يكپارچه، منسجم و متناسب با نياز بازار كار و جامعه مي تواند تاثيرگذاري رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش را دو چندان مي كند.

محمود امانی در سیصد و ششمین کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی اظهار کرد: یکی از عرصه‌هایی که نیازمند فکر و ایده تازه است همین رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند که باید ساز وکار و راهکار اصولی و منطقی برای آنها طراحی شود.

وی افزود: فضای آموزش و پرورش و اقبال عمومی نسبت به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، لزوم فراهم آوردن امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای آنها باعث سنگین تر شدن مسئولیت آموزش و پرورش و به تبع آن آشکار شدن برخی از محدودیت‌های این حوزه از جمله هزینه‌های زیاد برخی از امکانات و ابزارهای آموزشی و... خواهد شد.

امانی اضافه کرد: همه اینها نشان می دهد باید یک راهکار منسجم، منعطف و دارای شمولیت بیشتر برای این رشته‌ها طراحی و اجرایی شود. مدیریت یک پارچه به این رشته‌ها فرصت رشد و شکوفایی بیشتری می دهد. بنابراین وجود مدیریت یکپارچه، منسجم و متناسب با نیاز بازار کار و جامعه می‌تواند تاثیرگذاری رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را دو چندان کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: برای این کار نیازمند مشارکت جامعه، همکاری و هماهنگی لازم بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم تا با توجه به واقعیت موجود در جامعه از پراکندگی و تعارضات مدیریتی در این رشته ها جلوگیری شود.

در این جلسه کمیسیون که به بررسی «سند مفهومی شاخه های فنی و مهارتی(فنی و حرفه ای و کاردانش)» اختصاص داشت، چالش‌های کلان آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله نیاز بازارکار، نوع آموزش، جذابیت، منزلت و جایگاه، ارتباط بین استخدام پذیری و یادگیری مادام العمر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه این جلسه تاکیدات اسناد تحولی در خصوص آزمون‌های مهارتی از جمله اینکه در دوران تحصیل رسمی و عمومی، با توجه به ماهیت و ویژگی برنامه‌های درسی شامل دوره آموزش عمومی (مرکب از دور ه ابتدایی و دوره متوسطه اول) و نیمه تخصصی (دوره متوسطه دوم) است در پایان دوره متوسطه دوم به دانش آموزان مدرک دیپلم اعطا می‌شود، مرور شد.

بنابر اعلام روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش دوره متوسطه دوم دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش است؛ هر یک از شاخه‌های این دوره دارای رشته‌هایی است که تنوع آنها براساس نیاز جامعه، اقتضای زمان و امکان اجرای آن تعیین می‌شود.

همچنین هدف عملیاتی‌ ۲۱ بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویه‌ها و روش‌ها، راهکار ۱-۲۱ اصلاح و بازنگری ساختار دوره‌های آموزشی بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «برنامه بازآرایی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه» با توجه به مطالعات و چارچوب موفق جهانی، تاکید دارند.

از سوی دیگر در ادامه اعضای جلسه به بحث و بررسی پاسخ سوالاتی از جمله اینکه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش چقدر تفاوت محتوایی با هم دارند؟ آیا مقدمات لازم برای ایجاد رشته‌های جدید فراهم شده است؟ آیا طراحی مفهومی همان راهنمای حوزه‌های تربیت و یادگیری است یا خیر؟، پرداختند.

اعضای کمیسیون تاکید کردند که برای پاسخگویی به این سئوالات باید ضرورت و چیستی این دو شاخه مشخص و بعد وارد چرایی آنها شد. این طرح(سند مفهومی) باید به فلسفه وجودی و دلایل تفکیک و ضرورت این دو شاخه بپردازد بنابراین باید مدلی طراحی شود که در آن اصول، سیاست‌ها و خط‌ مشی‌های معین پیش بینی و از این به بعد رشته‌های پیشنهادی بر مبنای این شاخص‌ها ارزیابی و تصویب شده و از همه مهم تر نسبت این مدل با اسناد تحولی مشخص شود.

در پایان این جلسه اعضای كميسيون پیشنهاد کردند تا جهت بررسی و تبیین بیشتر موضوع و ابعاد مختلف آن، پیامدها و نتایج این تغییر در ابعاد مختلف مرتبط با موضوع چه در درون و بیرون نظام آموزشی و ارتباط آن با برنامه بازطراحی دوره دوم متوسطه باید مد نظر قرار گیرد.