نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در استان اردبیل تاکید کرد:
برای تقویت مدارس دولتی، اولین اقدام حذف تنوع مدارس است
نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در استان اردبیل گفت: برای تقویت مدارس دولتی اولین اقدام حذف تنوع مدارس می باشد، تنوع مدارس موجب پراکندگی تنوع استعدادی بچهها میشود و کلاس درس مدارس دولتی مطلوبیت ندارد.
یکی از مراجع مهم و تاثیرگذار در حوزه نظام تعلیم و تربیت کشور، شورای عالی آموزش و پرورش است که بر اساس قانون از سال1300 یعنی حدود 104 سال پیش به صورت رسمی(از سال 1275 در قالب انجمن معارف به طور غیر رسمی) فعالیت خود را در عرصه نظام تعلیم و تربیت شروع کرده است. این شورا در طول بیش از یک قرن به نام های مختلفی از جمله: انجمن معارف، شورای عالی معارف، شورای عالی فرهنگ و شورای عالی آموزش وپرورش ایفای نقش کرده است و هیچگاه از وظیفه قانونی که تهیه و تدوین آئین نامه ها، اساسنامه ها و مقررات آموزشی و پرورشی برای ساماندهی نظام تعلیم و تربیت بوده؛ خارج نشده است.
سازمان اداری آن با بودجه و تشکیلات مستقل زیر نظر شورای عالی آموزش و پرورش فعالیت میکند و وظیفه پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسئولیت شورا، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه ارتباطات با مجریان و مردم را به عهده دارد.
یکی از وظایف مهم و حساس دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، نظارت بر حسن اجرای مصوبات این شورا در میدان عمل و اجراست. برای این منظور یکی از معاونین ادارات کل هر استان به عنوان نماینده این شورا با هدف فراهم آوردن زمینه تعامل اثر بخش شورای عالی با استان ها و تبادل تجربیات، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و نیز بهره مندی از نظرات همکاران محترم استان ها در خصوص مصوبات شورای عالی انتخاب می شود.
با توجه به اینکه مقدمات برگزاری نهمین نشست نمایندگان این شورا به منظور تقویت ارتباط و تعامل بین حوزه سیاستگذاری و اجراء در تحقق سیاست های نظام تعلیم و تربیت در سال 1404 در حال انجام است با دکتر محمود مشکی معاون آموزش متوسطه استان اردبیل و نماینده این شورا در آن استان گفت و گویی انجام داده ایم که با هم می خوانیم.
سؤال: الگوی پیشنهادی شما برای ایجاد ارتباط و تعامل موثر با شورای عالی آموزش و پرورش بیان بفرمایید(راهکارها، شیوه های تعاملی و ارتباطی و غیره با شورای عالی ).
با تخصیص رابط استان و شهرستان در هر حوزه با مدیران کارشناسان و نمایندگان انجمن اولیا و مربیان ارتباط موثرتر برقرار نموده و از طریق جمع آوری نظرات توسط رابط استان به شورا ارسال کنیم.
سؤال: وضعیت کلی استان از لحاظ نیروی انسانی، آموزشی، تربیتی، سند تحول بنیادین، دوره های آموزشی و غیره بیان فرمایید.
استان اردبیل از لحاظ نیروی انسانی در وضعیت سبز قرار دارد علی رغم پراکندگی رشتهای وضعیت خوبی دارد اما از نظر پراکندگی جغرافیایی و امکانات آموزشی مطلوب نیست همچنان کار بیشتری در این استان وجود دارد.
سؤال: مهم ترین راهکار شما برای تقویت و ارتقای مدارس دولتی بیان فرمایید؟
برای تقویت مدارس دولتی اولین اقدام حذف تنوع مدارس می باشد، تنوع مدارس موجب پراکندگی تنوع استعدادی بچهها میشود و کلاس درس مدارس دولتی مطلوبیت ندارد.
سؤال: چه راهکاری برای اصلاح فرآیند بین مدرسه و دانشگاه پیشنهاد می کنید؟
فعلاً با توجه به وضع موجود آزمونهای ورودی کنکور و سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه است. آینده با سازکارهای خوب میتوان از طریق مصاحبه دانشگاههای خاص در رشتههای خاص دانشجو جذب کند.
سؤال: برای افزایش سطح علمی، آموزشی و پژوهشی معلمان چه کار باید کرد؟ آیا تدوین و تصویب آئین نامه فرصت های مطالعاتی برای معلمان می تواند در این زمینه کارساز باشد؟
برای افزایش سطح علمی و آموزش و پژوهشی معلمان منابع مالی خوب در نظر گرفته شود و هر معلم از طریق اقدام پژوهی یا پژوهشهای میدانی سالانه با دریافت هزینه پژوهش و دفاع از پژوهش به صورت عملیاتی اقدام کند نظام پرداختها باید بر اساس عملکرد باشد تصویب آیین نامه فرصت مطالعاتی برای معلمان با نظارت و پرداخت منابع مالی میتواند موثر باشد.
سؤال: برای اینکه مدرسه به کانون تربیتی محله تبدیل شود چه کارهایی باید انجام شود؟ آیا در استان شما کاری در این باره انجام شده است؟
برای تبدیل مدرسه به کانون محله باید فرهنگ سازی اتفاق بیفتد در برخی از خدمات اجتماعی مدرسه به عنوان کانون محلی در اولویت باشد مهمترین مانع در اجرای سند تحول بنیادین ،نبود مزیت رقابتی در استخدام نیروی انسانی کیفی در آموزش و پرورش بوده که و تعدادی از نیروهای کیفی هم بعد از جذب در آموزش و پرورش به نهادهای دیگر منتقل میشود.
سؤال: به نظر شما مهم ترین مانع اجرای سند تحول بنیادین چیست؟
مهمترین مانع اجرای سند تحول نظارت و پایش سیستمی عملکرد همکاران ، پرداخت بر اساس عملکرد، رتبهبندی سیستمی همکاران میتواند باشد.
سؤال: چه پیشنهادی برای پویایی و تحرک بیشتر گروه های آموزشی دارید؟
برای پویایی گروههای آموزشی به نظرم ارتباط آموزش باید بیشتر از وضعیت موجود با گروههای آموزشی باشد برخی از کارهای اداری را با تخصیص ساعت بیشتر به گروه ها برای نظارت بالینی و پایش سیستمی انجام داد. برای جذب بهتر همکاران در گروههای آموزشی مزایایی برای این گروهها در نظر گرفته شود.
سؤال: شما چه راهکاری برای اجرای کامل آئین نامه اجرایی مدارس در استان خود دارید؟ مهم ترین مانع اجرای این آئین نامه در استان شما چیست؟
برای اجرایی شدن آیین نامه به ویژه آیین نامه اجرایی در استان تاکید بر تسلط مدیران به اسناد بالادستی و ترویج فرهنگ قانون دانی و قانون گرایی بر اساس اسناد بالادستی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.
سؤال: شما چند سال در مدرسه تدریس کرده اید؟ از نظر شما مهم ترین موانع ارتباطی میان معلمان و دانش آموزان و اولیاء آنان چیست؟
بنده حدود ۷ سال تدریس کردم .مهمترین موانع ارتباطی بین معلمان و دانش آموزان نگاه اداری و رفع تکلیف برخی همکاران گاه مطالبهگری بدون هزینه زمان و مالی والدین به امر مدرسه پایین بودن تسلط و شایستگی حرفهای همکاران، نبود سواد سنجش و استفاده از فناوریهای آموزشی مشکل در مدیریت کلاس شیوههای یادده یادگیری میتواند باشد.
سؤال: علت کاهش انگیزه معلمان را در چه می دانید؟ برای افزایش انگیزه آنان چه پیشنهادی دارید؟
علت کاهش انگیزه معلمان تبعیض در نظام پرداخت ها کارکنان بین بخشی و بخشی، نبود توازن بین پرداختها و عملکرد محدودیت اقتصادی و شرایط تورم در جامعه و بحث معیشتی معلمان پایین بودن شایستگی حرفهای همکاران که باید توانمندیهای حرفهای همکاران بیشتر مورد نظر قرار گیرد و یک نظام پرداخت بر مبنای عملکرد تعریف گردد.
سؤال: اگر شما وزیر آموزش و پرورش بودید چه برنامه مهمی را در اولویت کاری خود قرار می دادید؟
در مقام وزارت باید به وضعیت معیشتی همکاران در مقایسه با کارکنان دیگر بیشتر توجه کنیم تا حد امکان آموزش و پرورش را از سیاسی کاری دور کرد.
سؤال: چه انتظاراتی از دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش دارید؟
دبیرخانه شورای عالی میتواند با تنوع اطلاع رسانی ، یش بینی همایشهای تبیینی و توجیهی برای مصوبات در سطح استانها و منطقه، پیشبینی منابع مالی داشته باشد محدودیت مالی برای اجرای همایشها در سطح استانها موجب میشود ما نتوانیم برای تبیین مصوبات شورای عالی همایشها و جلسات و کارگاه برگزار کنیم. ایجاد یک شبکه در سطح کشور و اطلاع رسانی آخرین مصوبات اعزام برخی از نمایندگان و کارشناسان امر برای تبیین موضوع به استانها میتواند اثربخش باشد.
در مورد برنامههای سند تحول بنیادین استفاده از معاونین ادوار گذشته در سطح استانها و مدیران کل وزارتی برای تصمیمسازی بهتر مصوبات آینده میتوان بهره گرفت شورای عالی باید در مورد محتوایی درسی پیشبینی هم اقدام کند. شورای عالی باید برای آزمونهای بینالمللی مانند تیمز و پرلز، آسیب شناسی ارزشیابی دوره ابتدایی، آزمون استاندارد برای پایه ششم، بازنگری آئین نامه انضباطی دانش آموان و غیره برنامهریزی هدفمندی داشته باشد.