مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران عنوان کرد :

‌هرگونه تحول در نظام آموزشی بدون بازتعریف و توانمندسازی منابع انسانی غیرممکن است

مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران، با تأکید بر نقش حیاتی معلمان در اجرای سند تحول بنیادین، گفت: هرگونه تحول در نظام آموزشی بدون بازتعریف، توانمندسازی و تجهیز منابع انسانی غیرممکن است.‌

فریدون کلبادی‌نژاد مدیرکل آموزش وپرورش استان مازندران در نشست علمی و تخصصی«بررسی چالش‌های پیش روی تحول در زیست ‌بوم جدید منابع انسانی آموزش و پرورش» که با حضور جمعی از مدیران آموزش و پرورش استان‌ها در سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد. اظهار داشت: معلمان توانمند، اصلی‌ترین عامل هر‌گونه تحول در کلاس درس، برنامه درسی و فعالیت‌های آموزشی هستند. بدون توجه جدی به توانمندسازی، ارتقای مهارت‌ها و بازتعریف نقش‌ها، هیچ برنامه تحولی موفق نخواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های نسل امروز دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان نسل جدید هوشمند، متنوع‌طلب و در معرض خطر هستند. نیروی انسانی آموزش‌وپرورش باید برای پاسخگویی به نیازهای آنان آماده و مجهز به مهارت‌های نوین، فناوری و سواد دیجیتال باشد. معلم امروز باید طراح آموزشی، تسهیل‌گر یادگیری، خلاق و انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند نسل آینده را با موفقیت هدایت کند.

کلبادی‌نژاد همچنین به چالش‌های کلیدی زیست‌ بوم جدید منابع انسانی اشاره کرد و افزود‌: مقاومت ذهنی و فرهنگی برخی کارکنان در برابر تغییر، فقدان زیرساخت‌های فناورانه به‌ویژه در مناطق محروم، شکاف نسلی و عدم هم‌خوانی با نیازهای دانش‌آموزان نسل جدید، چالش‌های انگیزشی و حمایتی و ضعف در نظام رتبه‌بندی و ساماندهی معلمان از مهم‌ترین مشکلات پیش روی ما هستند.

وی با تأکید بر ضرورت اصلاح نظام جذب و نگهداشت نیروی انسانی در آموزش وپرورش گفت: استان‌ها باید در فرآیند جذب معلمان تفویض اختیار کافی داشته باشند تا معلمان بومی در مناطق مختلف مستقر شوند و بتوانند با انگیزه و رضایت در مدارس فعالیت کنند. این رویکرد باعث کاهش مهاجرت معلمان و افزایش ماندگاری آنان در مناطق محروم خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در ادامه به اهمیت عدالت آموزشی و برنامه‌ریزی بلندمدت اشاره کرد و افزود: تدوین نقشه راه اجرایی، ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، ایجاد زیرساخت‌های فناورانه، توجه به صلاحیت حرفه‌ای فرهنگیان و تأمین منابع مالی لازم برای اجرای سند تحول بنیادین از اولویت‌های اصلی است. بدون این اقدامات، تحول در زیست‌بوم جدید منابع انسانی و اجرای موفق سند تحول تنها در حد نظریه باقی خواهد ماند.

کلبادی‌نژاد با بیان اینکه معلم باید علاوه بر آموزش علمی، توانمند در تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان باشد، گفت: نقش معلم امروز محدود به دانستن و تدریس نیست؛ او باید مهارت‌های ارتباطی مؤثر، نوآوری، خلاقیت و یادگیری مادام‌العمر را در خود تقویت کند تا بتواند محیطی شاداب و انگیزه‌بخش برای یادگیری ایجاد کند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان تأکید کرد: برای موفقیت در تحول آموزش ‌و پرورش، توجه همزمان به اسناد بالا دستی، قوانین استخدامی، نظام رتبه‌بندی، بازنشستگی، جبران خدمات و ایجاد انگیزه‌های مالی و رفاهی برای معلمان ضروری است. این مجموعه اقدامات باعث می‌شود معلمان شاداب، توانمند و اثرگذار در کلاس‌های درس حضور داشته باشند و بتوانند نسل آینده را با کیفیت تربیت کنند.