مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان تاکید کرد:

آموزش و پرورش نیازمند طراحی یک نقشه راه جامع در حوزه منابع انسانی است

سید عیسی سهرابی با اشاره به چالش‌های جدی در مدیریت منابع انسانی؛ بر ضرورت طراحی نقشه راه جامع برای مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش تأکید کرد.

سید عیسی سهرابی مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان در نشست علمی ـ تخصصی «بررسی چالش‌های پیش‌روی تحول در زیست‌بوم جدید منابع انسانی آموزش و پرورش» که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش  و با حضور جمعی از مدیران کل استان‌ها برگزار شد، با گرامیداشت هفته دولت و یاد شهدای فرهنگی، تصویری کلی از وضعیت آموزش و پرورش لرستان ارائه داد گفت: در مجموع، ۲۸ هزار نیروی شاغل در ۴۶۴۶ مدرسه این استان فعالیت می‌کنند که ۸۴ درصد آن‌ها دولتی و ۱۶ درصد غیردولتی هستند.

سهرابی عنوان کرد: بیش از ۶۳ درصد مدارس استان در مناطق روستایی قرار دارند؛ موضوعی که مدیریت منابع انسانی را با پیچیدگی‌های خاص همراه کرده است. به‌ویژه اینکه در حال حاضر حدود ۱۹۰۰ کلاس چندپایه در استان فعال است که بیانگر ضرورت توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار است.

 مدیرکل آموزش و پرورش لرستان از کسری ۳۴ هزار و ۷۰۰ ساعت خدمت آموزشی در آغاز سال تحصیلی خبر داد و اظهار داشت: اگرچه تاکنون ۲۸ هزار ساعت این کمبود مدیریت و پوشش داده شده، اما ۶۲۰۰ ساعت باقی‌مانده نیز با استفاده از عوامل اجرایی جبران خواهد شد.

 وی با اشاره به توزیع نامتوازن نیروها در استان افزود: در حالی که در بروجرد با ۹۲ ساعت کمبود مواجه‌ایم، در شهرستان دیگری در همان مقطع ۱۱۹ نفر نیروی مازاد داریم. همچنین در برخی رشته‌ها همچون ادبیات فارسی، کمبود محسوس است.

 سهرابی اضافه کرد: میانگین سنی فرهنگیان استان حدود ۴۰ سال است. متأسفانه استخدام‌های اخیر بدون توجه کافی به نیازهای واقعی استان انجام شده و همین مسئله موجب ناهماهنگی در توزیع و کارآمدی نیروها شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان همچنین ضعف زیرساخت‌های فناوری را یکی از موانع جدی دانست و گفت: طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد مدارس کشور از حداقل زیرساخت‌های آی‌تی محروم‌اند و طبق گزارش مجلس در سال ۱۴۰۱، حدود ۴۵ درصد مدارس حتی به اینترنت ۲ مگابیتی دسترسی ندارند. این وضعیت در لرستان نیز مشهود است و روند توانمندسازی معلمان و توسعه مهارت‌های نوین آموزشی را کند کرده است..

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعدد سامانه‌های اداری و آموزشی اشاره کرد و افزود: سامانه‌های متعدد و بعضاً ناکارآمد نه‌تنها باعث خستگی فرهنگیان شده، بلکه مقاومت در برابر تغییر را نیز افزایش داده است، در حالی‌که داده‌های این سامانه‌ها کمتر در تصمیم‌گیری‌های کلان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سهرابی در ادامه تأکید کرد: برای برون‌رفت از مشکلات موجود؛ آموزش و پرورش نیازمند یک نقشه راه جامع و بلندمدت در حوزه منابع انسانی است. توانمندسازی مستمر معلمان، تمرکززدایی و اعطای اختیارات بیشتر به مدارس، اصلاح نظام ارزیابی عملکرد و ایجاد زیرساخت‌فناوری های نوین آموزشی، از مهم‌ترین الزامات تحقق زیست‌بوم جدید منابع انسانی در آموزش و پرورش به شمار می‌روند.