معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
سن ورود به پایه اول ابتدایی، شش سال تمام است
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با استناد بر مطالعات صورت گرفته، «کاهش سن ورود کودکان به پایه اول دبستان به ۵ سال تمام» را به نفع آنها ندانست و گفت: این موضوع در حال حاضر بین صاحبنظران آموزش و پرورش و همچنین روانشناسان، متخصصان تعلیم و تربیت محل بحث و گفتوگوست اما نظر ما این است که سن ورود به پایه اول ابتدایی که هم اکنون شش سال تمام است، به نفع دانش آموزان بوده و تسریع تحصیلی و ورود آن ها با پنج سال تمام مطابق نظر برخی از کارشناسان به صلاح نمیباشد.
موسیالرضا کفاش، در خصوص طرح جدید کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر کاهش سن ورود کودکان به مدارس به پنج سال اظهار کرد: در حال حاضر سن ورود به اول دبستان شش سال تمام است یعنی دانش آموزان برای ورود به پایه اول باید تا اول مهرماه سال تحصیلی که آغاز میشود، به شش سال تمام رسیده باشند.
وی افزود: اما اخیرا در مرکز پژوهشهای و کمیسیون تحقیقات مجلس طرحی ارائه شده با عنوان «تقویت نظام آموزش و پرورش» که دارای مفاد مختلفی به منظور تقویت نظام آموزش و پرورش است که یکی از موارد مطروحه در آن «کاهش سن ورود به تحصیل به پنج سال تمام» است که این موضوع در حال حاضر بین صاحبنظران آموزش و پرورش و همچنین روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت محل بحث و گفتوگوست.
کفاش در این باره که آیا ورود به پایه اول با پنج سال تمام به نفع دانش آموزان است یا خیر افزود: در این خصوص نظرات مختلفی وجود دارد؛ در آموزش و پرورش براساس اطلاع بنده و مطالعات و تحقیقاتی که به آنها استناد میشود، ورود به پایه اول با پنج سال تمام را به صلاح دانش آموزان نمیدانند چرا که ممکن است با عوارضی همچون افزایش استرس، کاهش خودباوری، خستگی ذهنی و حتی مشکلات رفتاری همراه باشد با این وجود این موضوع در حال بررسی و مطالعه بیشتر کارشناسی است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در نهایت باید دید نتیجه طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی به کجا خواهد انجامید، اما آنچه که ما در آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم دانش آموزان با چهار سال تمام و پنج سال تمام به عنوان نوآموز در پیش دبستانی مشغول فعالیت هستند که البته این دوره، دوره رسمی غیراجباری است و زمانی که کودکان به شش سال تمام برسند وارد پایه اول خواهند شد.
کفاش با بیان اینکه در کشورهای مختلف در خصوص سن ورود به پایه اول اعداد مختلفی اعلام میشود اظهار کرد: در برخی کشورها پنج، برخی پنج و نیم سال و برخی نیز شش سال و حتی بالاتر کودکان وارد مدارس میشوند اما اینکه ما بخواهیم سن ورود به پایه اول را تسریع کنیم، به نظر به نفع دانش آموزان نیست با این حال باید دید در نهایت جمعبندی نظرات صاحبنظران در این باره چه خواهد بود. در هر صورت چنانچه این موضوع به قانون تبدیل شود، همه ملزم به اجرای آن خواهند بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا این کاهش سن در یادگیری دانش آموزان تاثیر منفی خواهد داشت یا خیر گفت: بسیاری از صاحبنظران معتقدند برای نوآموزان در سن آموزش باید فرصت بیشتری داشته باشند و ورود زودهنگام آنان به آموزش خطر افزایش فشار روانی، خستگی و کاهش انگیزه یادگیری را به همراه دارد. بنابر این آنان می توانند با فعالیتهای غیر آموزش رسمی، مطالب را بیاموزند تا آمادگی لازم را برای ورود به دوره رسمی آموزش کسب کنند، لذا به نظر نمیرسد که بخواهیم آموزشهای رسمی که الان در دوره دبستان ارائه میشود را به سنین پایینتر کاهش دهیم و این که این امر به نفع دانش آموزان باشد، تحقیقات آن را نشان نداده است.
وی گفت: لذا نظر ما این است که سن ورود به پایه اول ابتدایی که هم اکنون شش سال تمام است، به نفع دانش آموزان بوده و تسریع ورود به تحصیلی با پنج سال تمام طبق نظر بسیاری از کارشناسان به صلاح نیست.
کفاش در ادامه در پاسخ به اینکه در یکسری از مدارس خارج از کشور سن ورود به دبستان زیر شش سال است، لذا در اینگونه مدارس، تکلیف دانش آموزان ایرانی که در آن کشورها باید تحصیل کنند، چیست؟ گفت: در آییننامههای مصوب شورای عالی آموزش و پرورش به این نکته توجه شده و در کشورهایی که سن ورود به دبستان ۵.۵ سال است، دانش آموزان ایرانی که در آن کشور حضور دارند میتوانند با همان ۵.۵ سال وارد پایه اول شوند. البته فقط در کشورهای خارجی که سن ورود ۵.۵ سال است این اجازه را دادهایم تا دانش آموزان با ۵.۵ سال بتوانند در پایه اول مشغول تحصیل شوند.