دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

هوش مصنوعی به عنوان یک حوزه‌ مولد می‌تواند از ایجاد شکاف فناوری بین ایران و جهان جلوگیری کند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه هوش مصنوعی به عنوان یک حوزه‌ مولد می‌تواند از ایجاد شکاف فناوری بین ایران و جهان جلوگیری کند، گفت: به تدریج تمام دانش‌آموزان کشور در این حوزه، در قالب دوره‌های آموزشی غیررسمی و مازاد بر برنامه‌های درسی رسمی، در معرض آموزش قرار می‌گیرند و طبق علایق خود وارد این عرصه خواهند شد.

محمود امانی طهرانی در گفت‌وگو با پانا درباره اقدامات آموزش وپرورش در حوزه هوش مصنوعی، گفت: در مورد هوش مصنوعی، وزارت آموزش و پرورش دو برنامه‌  موازی را با هم اجرا می‌کند. برنامه‌  اول، توسعه‌  سواد مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در همه‌  امور است؛ از جمله آموزش. مخاطب این برنامه تمام دانش‌آموزان کشور، تمام معلمان و حتی خانواده‌ها هستند. به تدریج باید فرهنگ استفاده از هوش مصنوعی را ترویج کنیم.

امانی طهرانی ادامه داد: در این راستا، دوره‌های آموزشی که امسال در دوره‌ متوسطه انجام شد، تحت عنوان «سفر یادگیری» که شامل سه محور «سنجش»، «فناوری» و «روش یادگیری» بود، در بخش فناوری به آشنایی معلمان با فناوری‌های جدید، به‌ویژه هوش مصنوعی اختصاص داشت و در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: تعداد معلمانی که در کشور با این حوزه آشنا شده‌اند، نسبت به ۶  ماه قبل بسیار افزایش یافته است. در بعضی از استان‌ها نیز برنامه‌های خاص و ارزشمندی اجرا می‌شود. برای مثال، استان خراسان رضوی در توسعه‌ سواد مربوط به هوش مصنوعی و مهارت‌های استفاده از آن برای معلمان، اقدامات بسیار موثری انجام داده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: به تدریج تمام دانش‌آموزان کشور هم در این حوزه، در قالب دوره‌های آموزشی غیررسمی و مازاد بر برنامه‌های درسی رسمی، در معرض آموزش قرار می‌گیرند و طبق علایق خود وارد این عرصه خواهند شد.

وی ادامه داد: «علاوه بر این، بحث هوش مصنوعی به عنوان یک حوزه‌ مولد که می‌تواند از ایجاد شکاف فناوری بین ایران و جهان جلوگیری کند، در حوزه‌  برنامه‌های کدنویسی نیز مورد توجه ما است.

امانی طهرانی افزود: دانش‌آموزانی که استعداد ریاضی، الگوریتمی و برنامه‌نویسی دارند، زمینه‌هایی برای شناسایی و رشد آن‌ها فراهم شده است. این برنامه‌ها تحت عنوان «ایران دیجیتال» با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت‌های متعدد در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها را شرکت کوئرا اجرا می‌کند که در زمینه‌ دیجیتال بسیار موفق بوده و هر سال جوایزی نیز برگزار می‌کند. همچنین، آکادمی همراه اول نیز برنامه‌ کیبورد را در همین زمینه اجرا کرده است. این‌ها برنامه‌هایی ترکیبی از آموزش، مسابقه و چالش هستند که برای دانش‌آموزان جذابیت زیادی دارند.

امانی طهرانی گفت: معاونت ابتدایی آموزش و پرورش نیز برای آموزش کدنویسی، سواد رایانشی و تفکر دیجیتال، برنامه‌هایی را طراحی و اجرا کرده است. از سوی دیگر، برخی نهادها به صورت مستقیم و خودجوش وارد این عرصه شده‌اند؛ از جمله دانشگاه صنعتی شریف که چند سالی است در این زمینه دوره‌های غیرحضوری برگزار کرده و برنامه‌هایی برای شناسایی و تشویق استعدادها دارد.

وی تاکید کرد اگر دانش‌آموزی احساس می‌کند که در حوزه‌  ریاضیات، برنامه‌نویسی، تفکر رایانشی یا تفکر الگوریتمی توانایی دارد، توصیه می‌کنیم این توانایی را دست‌کم نگیرد، آن را توسعه دهد و برای دنیای آینده‌  پرهیجان پیشِ رو، خود را آماده کند تا ان‌شاءالله نقش بسیار جدی در آن ایفا کند.