صدور مجوز ماندگار برای سه مدرسه تاریخی، آموزشی و فرهنگی کشور

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: مدارس مصطفویه بستک استان هرمزگان، هفده شهریور(فروغ) رشت استان گیلان و شهید محمد منتظری نجف آباد استان اصفهان به عنوان مدرسه ماندگار شناخته شدند.

موسی الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ما و با اشاره به جلسه کمیسیون معین گفت: در شصت و پنجمین(65) جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و سایر اعضای آن در سالن جلسات دبیرخانه این شورا برگزار شد، مدارس مصطفویه بستک استان هرمزگان، هفده شهریور(فروغ) رشت استان گیلان و شهید محمد منتظری نجف آباد استان اصفهان با کسب بیشترین امتیاز و با نظر موافق اعضای کمیسیون معین به عنوان مدرسه ماندگار شناخته شدند.

کفاش اظهار داشت: نقش آموزش و پرورش در توسعه زندگی فردی و اجتماعی و لزوم تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی برای پاسخگویی به انتظارات جامعه و اولیای دانش‌آموزان، توجه به مدرسه به عنوان محیطی علمی، پویا، با نشاط، مشارکت‌جو، رشد دهنده و زمینه‌ساز پرورش استعدادهای بالقوه متناسب با ویژگی‌های نسل جوان را دو چندان می‌کند.

وی افزود: با توجه به تفاوت‌های ناشی از شرایط جغرافیایی و محیطی و محدودیت منابع و امکانات، ایجاب می‌کند اداره امور مدارس مبتنی بر افزایش قدرت تصمیم‌گیری، انعطاف‌پذیری و روش‌های غیرمتمرکز و مشارکت‌جویانه باشد.

کفاش تصریح کرد: کمیسیون معین شورای‌عالی آموزش و پرورش با استفاده از بازخوردهای نظارتی و ارزیابی از عملکرد این مدارس و درک شرایط جدید و منطبق بر مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای توسعه مشارکت عوامل سهیم و موثر در فرایند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، این مدارس را به عنوان مدرسه ماندگار تصویب کرد.

وی تاکید کرد: این مدارس به عنوان بخشی از شناسنامه و هویت تاریخی نظام آموزش و پرورش، می‌توانند الگویی مناسب و پیشرفته در زمینه‌های آموزشی و تربیتی برای سایر مدارس باشند که با استفاده بهینه از امکانات و قابلیت‌های موجود و تجارب فارغ‌التحصیلان خود، شرایط مناسب تحصیلی را برای افراد مستعد و خلاق با رویکرد فرهنگی تربیتی و متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم آورند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به عواملی که باعث تبدیل مدارس تاریخی به ماندگار می شود گفت: حفظ هویت تاریخی مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشور، اشاعه نقش الگویی برای سایر مدارس، مشارکت‌پذیری و تعامل با سایر دستگاه‌های درون و برون‌سازمانی در حفظ و نگهداشت مدارس، جلوگیری از تغییرات غیرضروری و تخریب مدارس، استفاده بهینه از توانمندی دانش‌آموختگان این مدارس و ظرفیت سایر موسسات، نهادها و سازمان‌ها در ارائه خدمات آموزشی و تربیتی و غیره می باشد.

مدرسه ماندگار مصطفویه بستک استان هرمزگان

 مدرسه مصطفویه بستک یکی از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی ایران است که در شهر بستک، استان هرمزگان قرار دارد. این مدرسه با قدمتی نزدیک به یک قرن، نه‌تنها به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مدارس ایران شناخته می‌شود، بلکه نقش مهمی در تربیت نسل‌های مختلف این منطقه ایفا کرده است. این بنا در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنان یادگاری از تلاش‌ها و زحمات مردمان نیکوکار و فرهنگ‌دوست این منطقه است.

ساخت مدرسه مصطفویه در سال ۱۳۰۲ خورشیدی آغاز شد و در سال ۱۳۰۴ به پایان رسید. این مدرسه به دستور و حمایت فردی نیکوکار به نام حاج شیخ مصطفی بن شیخ عبداللطیف العباسی ساخته شد. مدرسه مصطفویه در محل تقاطع خیابان قدیم و خیابان مصطفویه شهر بستک قرار دارد و طی سال‌ها پذیرای دانش‌آموزان بسیاری بوده است و  در ابتدا به‌صورت یک مرکز آموزشی مستقل اداره می‌شد اما در سال ۱۳۱۶ به اداره معارف فارس تحویل داده شد و به یک مدرسه دولتی تبدیل شد.

 اولین مدیر مدرسه مصطفویه فردی به نام مولوی عبدالله بود که از هند به بستک اعزام شده بود. او دارای تحصیلات عالی در رشته‌های ادبیات و ریاضیات بود و به چندین زبان، از جمله انگلیسی، فرانسه، و آلمانی تسلط داشت. مولوی عبدالله نه‌تنها مدیریت مدرسه را بر عهده داشت، بلکه کلاس‌های شبانه رایگانی نیز در منزل خود برگزار می‌کرد و به بزرگسالان آموزش می‌داد. این تلاش‌ها نقش مهمی در ارتقای سطح سواد و فرهنگ منطقه داشت.

مدرسه مصطفویه با معماری ساده اما ماندگار خود نشان‌دهنده تلفیق هنر و کاربری آموزشی در دوره قاجار و پهلوی است. در این بنا، عناصری همچون درب‌های چوبی با حکاکی ماه و ستاره، دودکش‌های قدیمی آشپزخانه، و کتیبه‌های تاریخی به‌چشم می‌خورد.

مدرسه مصطفویه بستک یکی از اولین مدارس دولتی ایران است که از زمان تأسیس تا امروز نقش مهمی در تربیت دانش‌آموزان داشته است. بسیاری از بزرگان، ریش‌سفیدان، و دانشمندان منطقه بستک از فارغ‌التحصیلان این مدرسه هستند. این مرکز آموزشی همواره محلی برای انتقال علم و فرهنگ به نسل‌های مختلف بوده و همچنان جایگاه ویژه‌ای در تاریخ آموزشی ایران دارد.

 دبیرستان ماندگار هفده شهریور( دخترانه فروغ) رشت گیلان

 دبیرستان هفده شهریور( دخترانه فروغ) رشت به عنوان قدیمی‌ترین مدرسه تاریخی کشور که به سبک نوین ساخته شده و در سال ۱۳۸۴ ثبت ملی شده است.

این مدرسه، هم به لحاظ ساختمان بنا و هم دانش آموختگانش یک استثنا است که در سال ۱۲۸۴ (و به روایتی۱۲۷۴) توسط یک انجمن خیریه آمریکایی در محله آفخرای رشت، ویژه تحصیل دختران ساخته شد. آن هم در شرایطی که تحصیل به سبک نوین تازه در کشور پا گرفته بود و عمدتاً در ساختمان‌های استیجاری کلاس‌های درس برپا می‌شد.

در ابتدا دروس خانه‌داری، خیاطی و کودکیاری در این به دختران می‌آموختند، در سال ۱۳۱۲ توانست مجوز دبیرستان را دریافت کند. در شهریور  ۱۳۱۹به فرمان دولت وقت، کلیه آموزشگاه‌های خارجی تعطیل و زیر نظر وزارت فرهنگ به کار خود ادامه دادند. پس از آن نام مدرسه آمریکایی با مدیریت «کوکب سهرابی» به «فروغ» تغییر نام داد. یک سال بعد بانو «مهکامه محصص لاهیجانی»، شاعره نامی گیلان مدیریت مدرسه را برعهده گرفت.

«فروغ» دانش آموختگانی همچون «روشنک نوعدوست» و«عزت فروزان» را تربیت کرد که بعدها دومین و سومین مدرسه نوین دخترانه یعنی «سعادت نسوان» و «تربیت نسوان» را در گیلان راه‌اندازی کردند.

 زنانی چون دکتر آذر اندامی (کاشف واکسن وبای التور)، نیره ابتهاج سمیعی (اولین زن وکیل مجلس شورای ملی در ایران) و مهکامه محصص لاهیجانی (عضو هیئت رئیسه کنگره نویسندگان و از دوستان پروین اعتصامی که مدتی نیز مدیر این مدرسه بود)، و دیگر زنان نام آور در آن تحصیل کرده اند.

بنای اولیه این مدرسه را مثل کالج تهران مسیونرهای آمریکایی گذاشتند و در واقع نخستین مدرسه دخترانه خارجی در گیلان بود.

مدرسه فروغ دختران(هفده شهریور) در رشت را می‌توان هم پای دبیرستان شاپور رشت (شهید بهشتی فعلی) یا مانند البرز پسران در تهران دانست.

 دبیرستان ماندگار شهید محمد منتظری نجف آباد اصفهان

دبیرستان شهید محمد منتظری نجف آباد در سال 1320 در 30 کیلومتری غرب اصفهان با نام دبیرستان پهلوی در محل خیابان شریعتی جنب آموزش و پرورش فعلی فعالیت خود را در رشته علوم ریاضی آغاز کرد.

در سال های بعد رشته تجربی نیز اضافه گردید که پذیرای دانش آموزان علاقمند به این رشته بود. این دانش آموزان حاصل پرورش دبیران و اساتید مجرب و به نام ملی و منطقه ای بودند که می توان از خیل آنها به پرفسور اسرافیلیان مرد شماره یک ریاضی جهان و استاد نیری از مدرسان به نام این مدرسه اشاره کرد.

دانش آموختگان این مدرسه از نظر علمی، اخلاقی، رفتاری و پرورشی در سطح عالی بودند بطوری که می توان قبولی دانشگاه های معتبر دولتی در یکی از سال ها حدود 67-66 در رشته ریاضی بیش از 95درصد را ذکر کرد و در همان سال در رشته تجربی قبولی بالایی نزدیک به 14نفر پزشکی و دندانپزشکی و دارو سازی داشته است. 

در بعضی از سال ها به دلیل جمعیت بالای 1200 نفر دانش آموز باعث شد در دو شیفت منتظری 1و 2 مشغول به فعالیت باشد، در سال 1385به دلیل کم شدن تعداد دانش آموز، این دو  دبیرستان در هم ادغام  و در سال 91-90 به نام دبیرستان شهید محمد منتظری تغییر نام یافت.

دبیرستان شهید محمد منتظری، شناسنامه‌اش۲۳۴ شهید است با مهری که بر روی پیشانی‌اش خورده؛ «شهیـــدستانِ ایران». این مدرسه را با عنوان پرشهیدترین مدرسه کشور می‌شناسند که دانش آموزان زیادی از آن در سال های دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

 به اذعان مدیران این واحد آموزشی در طول سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۸، آنچه که این مدرسه را در بین دیگر مدارسِ آن سال ها، متمایز کرد، بعد معنوی دانش آموزان بود که در کنار بعد آموزشی‌اش، جلوه خاص و متفاوتی داشت.