دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش:

بخش عمده‌ای از کار تربیت دانش آموزان از طریق کتاب‌های درسی انجام می‌شود

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: اگر كتاب هاي درسي خوب تدريس و آموخته شوند از تاثيرگذاري بيشتري برخوردار خواهند بود و باعث تغيير رفتار متربيان مي شوند.

هزار و سي و پنجمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

در ابتداي اين جلسه اعضاي شوراي عالي آموزش و پرورش ديدگاه ها، نظرات و پيشنهادهاي خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله: توجه جدی به آسیب های رواني و اجتماعی دانش آموزان، تربيت نيروي انساني توانمند و كارآمد براي آموزش و پرورش، توجه جدي به امور پرورشي در مدارس، بازنگري آموزش هنر در مدارس، تدوين قوانين و مقررات فعاليت معلمان و دانش آموزان در فضاي مجازي، توجه جدي به تحولات محيطي آموزشي و تربيتي، شناخت مخاطبان آموزش و پرورش، توجه به هويت ديني و ملي دانش آموزان، آشنايي دانش آموزان با آموزه هاي كتب الهي و آسماني، برگزاري دوره هاي آموزشي و توانمند سازي مديران و معلمان مدارس، تحول در روش های آموزشی و تربیتی و غيره مورد بحث و بررسی قرار دادند.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش پرورش در اين جلسه با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و همچنین گرامی‌داشت یاد و خاطره حضرت آیت الله امامی كاشاني که حق بزرگی در ایجاد مدارس علوم و معارف اسلامی بر گردن کشور دارند گفت: آقای امامی کاشانی در سه جهت فرد ممتازی بودند: اول پایداری ایشان بر صراط مستقیم انقلاب اسلامی، راه امام بزرگوار و مقام معظم رهبری و استمرار ایشان بر مسیر صحیح که در جوانی در آن قدم گذاشته بودند و تا پایان عمر خود بر آن استوار بودند. دوم اهتمامی بود که ايشان به تعلیم و تربیت نسل نو و جوان داشتند.

وي افزود: تاسیس مدارس علوم و معارف اسلامی در دوره اول و دوره دوم متوسطه که تا امروز بیش از ۱۶ هزار فارغ التحصیل تقدیم جامعه کرده است. تک تک این بچه‌ها مایه امید و افتخار هستند و بسیار رشد یافته‌اند. حرکت‌های مدارس علوم و معارف اسلامي مثال زدنی است.

اماني ابراز داشت: مدارس علوم و معارف اسلامی مدارسی هستند که اصل غلبه کیفیت بر کمیت در آنها رعایت می‌شود و این اصل مهمی در تعلیم و تربیت است. این ۱۶ هزار فارغ التحصیل بسياري از آنها دوره عالی را در دانشگاه‌های شهید مطهری گذرانده‌اند، افرادی هستند که امروز در هر نقطه‌ای که هستند با کیفیت بالا خدمت نموده و به ترويج مکتب اسلام و اهل بیت علیه السلام مشغولند.

وي با اشاره به سومين ويژگي حضرت آیت الله امامی کاشانی گفت: ويژگي سومي که بسیار در ايشان برجسته بود توجه ویژه‌ به حضرت ولیعصر عجل الله بود. آخرین اثر ايشان «خط امان» مي باشد كه به کمک شاگردان خود در حدود ۴ سال آن را تاليف كرد.

امانی تاكيد كرد: بخش عمده‌ای از کار تربیت دانش آموزان از طریق کتاب‌های درسی انجام می‌شود نه فقط معاونت پرورشی بلكه اجرای موثر آنها خیلی مهم است.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به نقش كتاب هاي درسي در نظام آموزشي گفت: اگر كتاب هاي درسي خوب تدريس و آموخته شوند از تاثيرگذاري بيشتري برخوردار خواهند بود و باعث تغيير رفتار متربيان مي شوند.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به نقش موثر اعضاي كميسيون ها گفت: طرح و برنامه‌ها قبل از اينكه وارد صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش ‌شوند، توسط اعضاي کمیسیون‌های شوراي عالي بررسي، كار كارشناسي و تخصصي بر روي آنها انجام شده و آماده طرح در صحن شوراي عالي مي شوند لذا باید افرادی عضو این کمیسیون‌ها شوند که هم صاحب نظر و هم تجربه کافی برای بررسی مسائل تعلیم و تربیت را داشته باشند.

امانی با اشاره به دستور كار شوراي عالي آموزش و پرورش اظهار داشت: يكي از دستور كارهاي دبيرخانه شوراي عالي آموزش و پرورش در طي اين چند سال ترمیم و بروز رساني سند تحول است. قصد طراحی سند جدیدی نداریم بلكه در حد ضرورت آن را ترمیم کرده‌ایم اين سند يك سرمایه ملی است و سعی شده انسجام درونی آن افزایش پیدا کند.

در ادامه اين جلسه گزارش ترميم سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ارائه شد.