معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش؛

هدف اصلي مصوبه اين شورا، حفظ حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان و معلمان است

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاكيد كرد: هدف اصلي مصوبه اين شورا، حفظ حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان و معلمان است.

موسی‌الرضا کفاش با اشاره به اهمیت ارائه آموزش از طريق فضای مجازی در دوران کرونا اظهار داشت: یکی از موضوعات ‌حائز اهمیت‌ در دوران کرونا و روی آوردن الزامی مدارس به روش آموزش ‌غیر‌حضوری و مجازی دانش آموزان؛ استفاده هوشمندانه و آگاهانه از فضای مجازی بود.

وي تصريح كرد: این اقدام تا حدودي توانست به تحقق عدالت آموزشی، تقويت فرآیند یاددهی-یادگیری و ارتقای سطح تربیت فناورانه دانش‌آموزان كمك كند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ‌افزود: موضوعی که اخیراً در برخي رسانه ها مطرح شده‌ و جامعه آموزش و پرورش را به خود حساس کرده، استفاده نامطلوب برخي از افراد از فضاي مجازي و پخش كليپ هايي كه حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان را مورد تعرض قرار داده است.

كفاش تاكيد كرد: شورای عالی آموزش و پرورش همواره بر استفاده صحیح ‌از فضای مجازی و حفظ حریم شخصی و خصوصی و اجتماعی دانش‌آموزان تاكيد داشته است.

وی با اشاره به قوانین بالادستی درباره حفظ حریم شخصی افراد گفت: ‌در قوانین بالادستی از جمله قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، پيمان نامه حقوق جهاني كودك، قانون جرایم رایانه‌ای و آیین‌نامه اجرایی مدارس بر اين موضوع تاکید شده که باید حریم خصوصی دانش‌آموزان و معلمان حفظ شود. هيچ كس اجازه ندارد بدون رضایت دانش‌آموزان مطلب، فیلم یا عکسی از آنان منتشر کند که حقوق فردی و اجتماعی و حریم خصوصی آنان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی افزود‌: این ماده واحده در هزار و سي و ششمين جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و کلیات آن تصویب شد. اعضاي شورای عالی در خصوص اين ماده واحده نظرات و پيشنهادهايي ارائه كردند كه پس از اصلاح آن و تاييد رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي آموزش و پرورش براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.

کفاش با اشاره به تصویب كليات ماده واحده حفظ حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان گفت: انتشار هر گونه اطلاعات شخصي، متن نوشتاري، تصوير، عكس، نماهنگ و فيلم كه به نوعي تعرض به حريم شخصي دانش آموزان تلقي شود توسط هركسي ممنوع و خلاف اصول اسلامي، فرهنگي و اجتماعي و با شئونات معلمي منافات دارد به همين منظور شوراي عالي آموزش و پرورش براي صيانت از حقوق معلمان و دانش آموزان بر استفاده صحيح، اصولي و منطقي از فضاي مجازي و حفظ حريم شخصي، خصوصي و اجتماعي معلمان و دانش آموزان تاكيد مي كند.  

وی يكي از اهداف اين مصوبه را تعيين چارچوبی برای معلم بلاگرها برشمرد تا حريم خصوصي و شخصي افراد به ويژه معلمان و دانش آموزان حفظ شود. دانش آموزان و معلمان حق ندارند حريم شخصي يكديگر را مورد تعرض قرار دهند.

کفاش با اشاره به اينكه هدف اصلي این مصوبه كه حفظ حریم شخصی، اجتماعي و حقوق دانش‌آموزان و معلمان است گفت: فضای مجازی یک تیغ دو لبه است و ما نمی‌خواهیم استفاده صحیح از اين فضا را كه می‌تواند به برقراری عدالت آموزشی، ارتقاي فرآیند آموزش، تقويت یادگیری و یاددهی و ارتقای‌ سطح معلومات دانش‌آموزان کمک می‌کند از بین ببریم.

لازم به ذكر است، ماده واحده حفظ حریم شخصی ‌و اجتماعی دانش‌آموزان و معلمان پس از تاييد رياست جمهوري و رئيس شوراي عالي آموزش و پرورش براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.